We wtorek GDDKiA podpisała z firmą Budimex kontrakty na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Suwałk oraz odcinka drogi ekspresowej S6 między Goleniowem i Nowogardem. Obie drogi mają być gotowe do wiosny 2019 r.
Kontrakt na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Suwałk o długości 12,8 km ma wartość 299,4 mln zł z podatkiem VAT. Będzie to odcinek drogi ekspresowej S61 „Via Baltica”, stanowiący przedłużenie otwartej przed rokiem obwodnicy Augustowa. Zgodnie z kontraktem firma Budimex w ciągu 10 miesięcy ma zaprojektować drogę, a przez kolejne 5 miesięcy zgromadzić komplet prawomocnych decyzji administracyjnych dla inwestycji. Prace budowlane powinny zacząć się wiosną 2017 r. i potrwać 19 miesięcy, nie wliczając przerw zimowych.
„Za maksymalnie trzy i pół roku ruch tranzytowy ominie miasto [Suwałki]” – obiecała GDDKiA, informując o podpisaniu kontraktu. W praktyce oznacza to, że obwodnica Suwałk powinna być przekazana kierowcom do eksploatacji wiosną 2019 r.
Obecnie to uzdrowiskowe miasto rozjeżdżają tiry przewożące towary ruchliwym szlakiem tranzytowym między państwami bałtyckimi a Europą Zachodnią.
Także wiosną 2019 r., a konkretnie w kwietniu tego roku, ma być gotowe 19,2 km drogi ekspresowe S6 między Goleniowem i Nowogardem w województwie zachodniopomorskim. W tym przypadku Budimex w ciągu 15 miesięcy ma zaprojektować i zebrać zezwolenia na tę inwestycję, a potem będzie ją budować przez 22 miesiące (nie licząc przerw zimowych). Podpisany we wtorek kontrakt na tę inwestycję ma wartość 343,9 mln zł z podatkiem VAT.
Będzie to pierwszy w Zachodniopomorskiem odcinek ekspresowej „szóstki”, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem.