S7 Drogowcy wydłużają ekspresówkę przez Mazury o 9 km

Kategoria: Uncategorized
opublikowany: 2014-11-24 o godzinie 09:31

Pierwsze ekipy robotników zaczęły budowę „siódemki” – Warszawa-Gdańsk – między Miłomłynem a Ostródą w woj. warmińsko-mazurskim. Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał zaś wykonawców fragmentu tej samej drogi z Nidzicy do Napierek.

z15972158Q,Przebudowa-trasy-nr-7
Końcówka 2014 r. obfituje w wydarzenia drogowe na Warmii i Mazurach. Jednym z najważniejszych było podpisanie 5 listopada umowy z firmami Budimex SA z Warszawy oraz Ferrovial Agroman SA z Madrytu na wybudowanie 9,2 km dwupasmowej drogi S7 z Miłomłyna do Ostródy. Ten odcinek ma być gotowy do końca 2016 roku. Dariusz Taraszkiewicz ze zwycięskiego konsorcjum zapowiadał, że prace zaczną się jeszcze w tym miesiącu. – Kończymy budowę obwodnicy Augustowa, a na Warmii i Mazurach roboty na linii kolejowej łączącej Gdańsk z Warszawą, więc potencjał kadrowy mamy, choć przy pracach będziemy także korzystać z pomocy lokalnych przedsiębiorców – mówił w dniu podpisania umowy. – Roboty chcemy zacząć od razu, bowiem zgodnie z decyzją środowiskową tylko od 1 października do 28 lutego możliwe jest wykonanie palowania i podpór pod estakadę w okolicach miejscowości Piławki.

Tu robią, tam podpisują

Firmy te zapowiedzi spełniły. Jak informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie, od dwóch dni trwają już intensywne prace na tym odcinku drogi. – Wykonawca karczuje krzaki i drzewa oraz zdejmuje górną warstwę gruntu. Prowadzone są również prace saperskie przy szukaniu niewybuchów i niewypałów oraz badania geotechniczne – mówi. – Teren jest przygotowywany pod palowanie, a sama palownica jest już na miejscu.

Do końca grudnia ma być zaś podpisana umowa na wykonanie kolejnego fragmentu trasy S7, tym razem z Nidzicy do Napierek na granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Budowa tego odcinka została podzielona na dwie części. W pierwszej najlepszą ofertę złożyła firma Strabag (229,4 mln zł), a w drugiej Strabag Infrastruktura Południe, dawniej Heilit+Woerner (263,1 mln zł). – Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowaliśmy termin wykonania prac oraz długość gwarancji. Wszyscy uczestnicy przetargu zaproponowali 20-miesięczne terminy zakończenia budowy oraz najdłuższe, 10-letnie gwarancje – mówi Karol Głębocki.

Ekspresówka w tym miejscu, zgodnie ze standardami, będzie miała dwie jezdnie, powstaną też drogi serwisowe, obiekty inżynierskie oraz służące ochronie środowiska. Przy okazji wyremontowane zostaną fragmenty wybranych lokalnych dróg. Na trasie będą cztery węzły drogowe – Nidzica Północ, Nidzica Południe, Powierż i Napierki.

Następne umowy wkrótce

Jak informują drogowcy, umowa powinna zostać podpisana do końca grudnia. Tyle czasu ma zająć ewentualne wniesienie przez innych uczestników przetargu odwołań od rozstrzygnięcia oraz kontrola przeprowadzona przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Potem będzie można zacząć prace.

Jak już pisała „Wyborcza Olsztyn”, drogowcy liczą, że do końca grudnia uda się im podpisać także umowę na budowę ważnej dla Olsztyna drogi S51, dzięki której stolica regionu zyska ekspresowe połączenie z Olsztynkiem. Droga zaczynać się ma w okolicach Tomaszkowa, a kończyć w Ameryce, gdzie połączy się z obwodnicą Olsztynka. Dwujezdniowa droga będzie miała 13,3 km. Na trasie będą dwa węzły drogowe – Stawiguda i Gryźliny.

Do marca 2015 roku podpisana powinna zostać umowa na wykonanie kolejnego odcinka S7, tym razem łączącego Ostródę z Olsztynkiem, a w połowie przyszłego roku ma się zacząć budowa długo wyczekiwanej południowej obwodnicy Olsztyna.

Wszystkie inwestycje, poza obwodnicą stolicy Warmii i Mazur, mają zostać zakończone w ciągu 20-23 miesięcy od momentu podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Oddanie do użytku obwodnicy Olsztyna, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z zapowiedziami, jest planowane na połowę 2018 roku. – W najbliższych latach mamy w planach wybudowanie ponad 108 km dróg ekspresowych i dwupasmowych obwodnic za około 5 mld zł – podsumował niedawno na łamach „Wyborczej Olsztyn” Mirosław Nicewicz, dyrektor GDDKiA w Olsztynie.

wyborcza.pl PRZEMYSŁAW PRAIS 22.11.2014

« wróć