www.trojmiasto.pl/gazeta.pl Michał Brancewicz 19.02.2013
Inteligentny system sterowania ruchem montowany na blisko 140 skrzyżowaniach w Trójmieście będzie posiadał w wybranych miejscach fotoradary prędkości i przejazdu na czerwonym świetle. Czy to pozwoli również karać kierowców na podstawie odcinkowych pomiarów prędkości?
W ramach dwóch ostatnich etapów Tristara, które będą realizowane w tym roku, zamontowanych zostanie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (20 w Gdańsku, 15 w Gdyni) oraz 24 fotoradary (odpowiednio 17 i 7).
Urządzenia te będą miały możliwość odczytu numerów tablic rejestracyjnych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu system będzie wiedział, w jakim czasie kierowcy pokonują dane odcinki i w jakich relacjach podróżują.
O wiele ważniejszą zaletą systemu ma być jednak możliwość dokonywania odcinkowych pomiarów prędkości, a co za tym idzie – znalezienie bata na kierowców, którzy zwalniają jedynie przy urządzeniach rejestrujących, a potem znowu wciskają gaz do dechy. Urządzenia mierzyłyby średnią prędkość na danym odcinku i gdyby przekraczała ona o 10 km/godz. lub więcej prędkość dozwoloną, kierowca otrzymywałby mandat.
Jeszcze w tym roku odcinkowy pomiar prędkości zacznie być wykonywany w 24 miejscach na drogach krajowych całej Polski. Główny Inspektorat Transportu Drogowego wciąż jest w trakcie przygotowywania listy.
W przypadku Tristara sprawa nie jest jednak taka prosta.
– W myśl obowiązujących przepisów karać mandatami na podstawie odcinkowego pomiaru prędkości może jedynie Inspekcja Transportu Drogowego – wyjaśnia Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD.
Co prawda mogą to robić również straż miejska lub policja, ale wyłącznie na podstawie stacjonarnego pomiaru prędkości bądź zarejestrowanego przewinienia przejazdu na czerwonym świetle.
– Jednym z wymagań przy realizacji Tristara było wyposażenie systemu w funkcję umożliwiającą rozpoznawanie numerów rejestracyjnych, by można ją było uruchomić w przyszłości, jeśli powstaną odpowiednie uwarunkowania prawne – przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, który odpowiada za całą inwestycję. – Jednak my nie będziemy posługiwać się odcinkowym pomiarem prędkości do karania kierowców, a jedynie po to, by informować np. o czasie przejazdu między Gdańskiem a Gdynią.
Wyjściem z sytuacji byłoby przekazanie urządzeń rejestrujących Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Póki co na to się jednak nie zanosi.
W Gdyni lokalizacja fotorejestratorów została już dokładnie ustalona, w Gdańsku na razie wyznaczona jest odcinkowo, tzn. że mogą one zostać zamontowane na pewnych fragmentach dróg, ale bez podania konkretnych skrzyżowań.
– W części punktów lokalizacja jest określona na razie orientacyjnie. Wynika to między innymi z tego, że są różne możliwości montowania rejestratorów. Nie w każdym miejscu, ze względu choćby na występujące tam tzw. kolizje, rejestratory będą mogły być montowane – mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za gdańską część inwestycji. – Ale lokalizacja nie będzie tajemnicą, wszyscy kierowcy będą mogli się z nią zapoznać pod koniec tego roku, jeszcze przed uruchomieniem systemu.
W sumie z 60 skrzyżowań, które zostaną objęte Tristarem, w Gdyni podłączonych zostało 15, w Gdańsku – 10 z 67. W sumie wykonanych zostało ok. 20-25 proc. wszystkich prac. Do zrealizowania zostały jeszcze etapy III i IV. Obejmą one Sopot (14 skrzyżowań) oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku (m.in. Trasę W-Z) i Gdyni (ul. Wielkopolską i Morską). Wszystkie prace zakończą się na początku 2014 roku, ale do połowy roku trwać będą jeszcze odbiory.
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle w Gdyni
al. Zwycięstwa – Stryjska – al. Zwycięstwa (wlot południowy)
Śląska – Kielecka – Droga Gdyńska (wlot południowy)
al. Zwycięstwa – Nowa Kopernika – al. Zwycięstwa
Morska – Kcyńska – Morska (wlot zachodni)
Morska – Obwodnica Trójmiasta – ul. Morska (wlot wschodni)
Morska – Kartuska – ul. Morska (wlot wschodni)
Morska – Chylońska II – ul. Morska (wlot zachodni)
ul. Morska (wlot wschodni)
Morska – Kwiatkowskiego – ul. Morska (wlot zachodni)
ul. Morska (wlot wschodni)
Morska – Warszawska – ul. Morska (wlot wschodni)
al. Zwycięstwa – Wielkopolska – al. Zwycięstwa (wlot południowy)
al. Zwycięstwa – Przebendowskich – al. Zwycięstwa (wlot północny)
al. Zwycięstwa – Spółdzielcza – al. Zwycięstwa (wlot południowy)
Chwaszczyńska – Nałkowskiej – Brzechwy, na pasie rozdzielającym (wlot zachodni)
Rejestratory przekroczenia prędkości w Gdyni
Zwycięstwa – Hallera – Redłowska – Kierunek Centrum
Śląska – Warszawska – Nowogrodzka – Kierunek Sopot
Morska – granica miasta – Chylońska II – Kierunek Centrum
Morska – Kartuska – Swarzewska – Kierunek Centrum
Zwycięstwa – Orłowska – Przebendowskich – Kierunek Sopot
Wielkopolska – Racławicka – Spokojna, na pasie rozdzielającym – Kierunek Centrum
Trasa Kwiatkowskiego – kierunek Morska